Οι «ταυτότητες» των Μουντιάλ

Τα πόστερ των διοργανώσεων που στόλισαν την μεγάλη γιορτή του ποδοσφαίρου

Betfootball 11/06/18 - 01:42

Είναι κάτι σαν τα σήματα των ομάδων, μόνο που αλλάζουν κάθε τέσσερα χρόνια. Είναι οι αφίσες των Μουντιάλ που αποτελούν ξεχωριστά έργα τέχνης και προκαλούν την αφύπνιση στις αναμνήσεις. Είναι οι «ταυτότητες» των διοργανώσεων που ντύνουν και συνοδεύουν τη λαμπερή διοργάνωση. Από τον αμιγώς ενημερωτικό χαρακτήρα που είχαν έως την επανάσταση της τεχνολογίας, έως και τις μέρες μας, τα πόστερ των Μουντιάλ είναι η πρώτη επαφή με  τη διοργάνωση που πλησιάζει. Οι αφίσες αυτές, λειτουργούν και ως ένα ξεχωριστό, τετραετές χρονογράφημα, ενώ για την δημιουργία τους εργάστηκαν τις περισσότερες φορές διάσημοι καλλιτέχνες. Ας θυμηθούμε αυτές που αγαπήσαμε, αυτές που είχαμε κολλήσει στα θρανία ή στα βιβλία και ας γνωρίσουμε και αυτές που είχαν ανοίξει το δρόμο, με αυτές που η τέχνη σκόραρε το πρώτο της γκολ στα γήπεδα του ποδοσφαίρου.

Η αρχή έγινε βεβαίως το 1930! Το πρώτο Μουντιάλ είχε φυσικά τη δική του αφίσα. Η φιγούρα  μοιάζει βγαλμένη από απλοϊκό κόμικ και απεικονίζει έναν τερματοφύλακα να μπλοκάρει εντυπωσιακά στο «Γ» της εστίας του.

1930: Πρώτο Μουντιάλ και φυσικά πρώτη αφίσα

Η -σαν παιδικό παιχνίδι- φιγούρα ενός Ιταλού ποδοσφαιριστή δεσπόζει στην αφίσα για το Μουντιάλ της Ιταλίας το 1934, ενώ από πίσω του περνάει μία κορδέλα με σημαίες. Θα μπορούσε να είχε χέρια πάντως…

Η αφίσα του 1934

Σχεδιασμένη ξανά σαν κόμικ, η αφίσα των Γάλλων για το Μουντιάλ του 1938 ήταν εντυπωσιακή. Ένας ποδοσφαιριστής κοντρολάρει την μπάλα πάνω σε μία υδρόγειο σφαίρα! Συμβολική όσο λίγες, αφού  την περίοδο του Μουντιάλ, η Γη δεν περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της, αλλά ακολουθεί την τροχιά της  μπάλας…

Η εντυπωσιακή αφίσα του 1938

Τα επόμενα χρόνια, η Γη έμοιαζε δυστυχώς  με έννα τεράστιο πεδίο μάχης, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους εκατομμύρια άνθρωποι. Μετά από 12 χρόνια, το Μουντιάλ επιστρέφει και φιλοξενείται στη Βραζιλία. Το «Μαρακανάζο» θα πληγώσει για πάντα το ποδόσφαιρο της χώρας και θα γίνει μέτρο σύγκρισης για ποδοσφαιρικές «καταστροφές». Η Ουρουγουάη θα κατακτήσει το τρόπαιο και θα γίνει μια για πάντα ο μεγαλύτερος εχθρός του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου! Στο πόστερ δεσπόζει ένα πόδι που κοντρολάρει πάλι την μπάλα και η κάλτσα είναι στολισμένη με τις σημαίες των ομάδων.

Το πόδι που κοντρολάρει την μπάλα στην αφίσα του 1950, ήταν μάλλον κάποιου… Ουρουγουανού!

Η Γερμανία θα πάρει το τρόπαιο στο «θαύμα της Βέρνης» και στην αφίσα ένας -τρομαγμένος από την εξέλιξη της φάσης- τερματοφύλακας βλέπει την μπάλα να καταλήγει στα δίχτυα του. Η μπάλα, όμως, παραπέμπει και στον ήλιο!

Η μπάλα και ως ήλιος στην αφίσα του 1954

Σαν σταρ του σινεμά… Η μπάλα είναι η μόνη πρωταγωνίστρια στην αφίσα του 1958! Το φιλμ που την συνοδεύει θυμίζει βεβαίως κινηματογράφο που δεσπόζει στη διασκέδαση. Κάτω από τη μπάλα, η σκιά ενός παίκτη…

Η αφίσα του Μουντιάλ του 1958 που έγινε στη Σουηδία

Το 1962 το Μουντιάλ πηγαίνει στη Χιλή και η μπάλα παραλληλίζεται για μία ακόμα φορά με τη Γη.

Στην τροχιά της μπάλας ξανά όλη η Γη

Το 1966 το Μουντιάλ απέκτησε και… Μασκότ! Η νέα επιστήμη του μάρκετινγκ κάνει θραύση, όπως και ο Γουίλι, το χαριτωμένο λιονταράκι (που παραπέμπει φυσικά στα «τρία λιοντάρια» της οικοδέσποινας Αγγλίας) που παίζε με φανέλα της Αγγλίας. Ο Γουίλι πρωταγωνιστεί στην αφίσα και φέρνιε γούρι στους οικοδεσπότες που κατακτούν τον πρώτο και μοναδικό τους τίτλο.

Ο Γουίλι, η πρώτη μασκότ του Μουντιάλ πρωταγωνιστεί στην αφίσα του 1966

Το Μεξικό διοργανώνει το Μουντιάλ του 1970. Στην αφίσα δεσπόζει μία μπάλα σε διάφορα μοτίβα της τέχνης των Αζτέκων

Οι «Αζτέκοι» φιλοξένησαν το Μουντιάλ του 1970 και φυσικά η αφίσα έχει κάτι από την τέχνη τους

Κλασικό δείγμα ιμπρεσιονισμού… Η Γερμανία διοργανώνει το Μουντιάλ του 1974 και στην αφίσα παίζει μπάλα ένας ποδοσφαιριστής που θα μπορούσε να είναι βγαλμένος από πίνακες του καλλιτεχνικού ρεύματος.

Η αφίσα του 1974. Η κίνηση του σώματος, έχει κάτι από… Κρόιφ!

Από τον ιμπρεσιονισμό, στον πουαντιγισμό! Αμέτρητες χρωματιστές τελείες σχηματίζουν δύο ποδοσφαιριστές να πανηγυρίζουν. Φυσικά οι ποδοσφαιριστές είναι Αργεντινοί. Φυσικά και κάτι ήξεραν…

Αργεντινή. «Τελεία και παύλα».

Ο διάσημος Μιρό εμπνέεται από την μπάλα και τον Πικάσο, παίρνει τα μολύβια του και δημιουργεί την αφίσα του 1982!

Διά χειρός Μιρό η αφίσα του 1982, με οικοδέσποινα την Ισπανία

Το Μουντιάλ επιστρέφει στο Μεξικό το 1986 και η Ιστορία με τον πολιτισμό δίνουν την καλύτερη ασίστ.

Η Ιστορία παίζει πάντα μπάλα

Η εντυπωσιακή αφίσα των Ιταλών για το «δικό τους» Μουντιάλ του 1990! Το Κολοσσαίο γίνεται ένα τεράστιο ποδοσφαιρικό γήπεδο, όπου η Γερμανία θα αποδεχθεί ο καλύτερος μονομάχος.

Εντυπωσιακό

Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής προσπαθούν να μπουν στον κόσμο του ποδοσφαίρου. Από την αφίσα ακόμα, μπορεί να καταλάβαινε κανένας ότι δεν είχαν και πολλές ελπίδες…

«Όλα γύρω μου γυρίζουν», θα τραγουδούσε η σημαία της Αμερικής

Η μπάλα έχει τη μαγική ικανότητα να κάνει τους άντρες, ακόμα και της μεγαλύτερης ηλικίας, ξανά παιδιά. Να τους επιστρέφει στην παιδική  ηλικία για ένα σουτάκι με έναν φίλο. Ή με πολλούς. Ή ακόμα και με έναν τοίχο. Αυτό σκέφτηκαν οι Γάλλοι και δημιούργησαν αυτή την πολύ όμορφη αφίσα που είναι σαν να τη ζωγράφισε ένα μικρό παιδί προσχολικής ηλικίας. Άντε, σχολικής…

Σε αυτό το παιδικό γήπεδο χτίστηκε ο μύθος του Ζινεντίν Ζιντάν

Χωρίς πολλά πολλά και με παρόμοια ματιά και η αφίσα της πρώτης  συνδιοργάνωσης. Η Ιαπωνία με τη Ν. Κορέα συνεργάστηκαν στα γήπεδα και στο πόστερ.

Η αφίσα με ασιατικά χαρακτηριστικά στο κέντρο του γηπέδου για τη συνδιοργάνωση του 2002

Στον αστερισμό της μπάλας! Η Γερμανία υποδέχεται ξανά το Μουντιάλ και δημιουργεί αυτή την πολύ ωραία αφίσα με τα άστρα να σχηματίζουν στον έναστρο ουρανό μία μπάλα!

Ο αστερισμός της μπάλας!

Το 2010 το Μουντιάλ πάει στην Αφρική. Στην αφίσα, ένας ποδοσφαιριστής με αφρικανικά χαρακτηριστικά και την γεωγραφική μορφή της Αφρικής παίζει μπάλα… Ωραία!

Αν υπήρχε και η βουβουζέλα κάπου, θα ήταν ακόμα καλύτερη!

Η Βραζιλία διοργανώνει το δεύτερο Μουντιάλ και σοκάρεται για μία ακόμα φορά! Η σφαλιάρα από τη Γερμανία στον ημιτελικό είναι το ίδιο σοκαριστική με τον χαμένο τελικό του 1950. Στην αφίσα του Μουντιάλ, πρωταγωνιστεί η άγρια φύση της Βραζιλίας που σαν να… ζωντανεύει και να συμμετέχει στο παιχνίδι.

Η άγρια φύση της Βραζιλίας δεσπόζει στην αφίσα του 2014

Η πρώτη αφίσα πρωταγωνιστή έναν πραγματικό ήρωα! Ο τεράστιος Λεβ Γιασίν μπλοκάρει την μπάλα που για μία ακόμα φορά παρομοιάζεται με τη Γη. Το στυλ θυμίζει παλαιότερες αφίσες και είναι χαρακτηριστικό της ρωσικής τέχνης.

Ο μεγάλος Γιασίν μπλοκάρει την μπάλα που για μία ακόμα φορά παρομοιάζεται με την Γη!

Παρασκήνια

Θέματα